رضا مهدوی: حوزه هنری آخرین خاكریز هنر دینی است
مدیر مركز موسیقی حوزه هنری گفت: حوزه هنری آخرین خاكریز هنر دینی است كه همانا برگرفته از شعائر معرفتی است.
به گزارش مرکز محافل و امور جشنواره های حوزه هنری به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، رضا مهدوی درباره برگزاری جشنواره تولیدات استانی گفت: برگزاری چنین حركتی فی نفسه ارزشمند است و تبعات بركت خیز آن را در دو جشنواره برگزار شده شاهد بودیم. از جمله جوشش و تكاپوی تمامی واحدهای صف در استان ها برای رسیدن به هدفی مشترك است و نیز نوعی رقابت سالم در عرضۀ تمامی فعالیت ها كه توسط نخبه ترین اساتید داوری و مورد قضاوت قرار می گیرد.
مهدوی با بیان اینكه حوزه هنری سرشار از روح معنویت است، تصریح كرد: جشنواره تولیدات استانی در كنار دیگر جشنواره های ملی كه در حوزه برگزار می شود در مسیر ذات وجودی حوزه هنری است و اگر از حوزه تولید را بگیرند چیزی از آن باقی نخواهد ماند. بارها گفته ام و باز هم می گویم حوزه هنری آخرین خاكریز هنر دینی است كه همانا برگرفته از شعائر معرفتی است.
مهدوی درباره اینكه آیا نقصانهایی هم وجود داشته، گفت: البته هیچ كاری بدون نقیصه نیست. لازمه هر كاری هم البته آزمون و خطا نیست ولی لاجرم در گذر زمان هر كاری به پختگی می رسد و ما نباید از این موضوع هراسان باشیم و دست روی دست بگذاریم و كاری نكنیم.
جامعه دوستدار هنر دینی را تغذیه خوب شنیداری كنیم
مدیر مركز موسیقی حوزه هنری معتقد است حوزه هنری در دوره جدید مدیریتی خود به یك بلوغی رسیده كه می بایست حاصل زحمات تمامی هنرمندان و كاركنانش را دیگران نیز بچشند. هر آنچه نقص هم اگر باشد به بودجه های اندك استانی برمی گردد. البته در ستاد هم همینطور است و حوزه هنری به طور كلی نسبت به دیگر سازمان ها و مراكز فرهنگی هنری بودجه قابل توجهی كه ندارد هیچ، بلكه عنوان كردنش هم به نوعی مسئله ساز می شود. اما مهم این است كه همه دست در دست هم و به زور عاشقی تولید را رها نكرده و جامعه دوستدار هنر دینی را تغذیه خوب شنیداری كنیم.
وی در رابطه با اینكه چند درصد كارهای ارائه شده تماماً مربوط به حوزه های هنری استانهاست گفت: به طور كلی درصد بالایی را شامل می شود ولی قانع كننده نیست و آنهم به دلیل عدم نقدینگی كافی و بودجه مناسب برای تولیدات هنری است. تولید در اصل شاخص كیفیت ملی و هنری در تولید هنر دینی است. باید تمامی سازمان ها به كمك حوزه های هنری استان ها بیایند و سهیم بشوند. بالطبع آثاری می رسد كه بخشی از آنها بوی حوزه را می دهد و یا مشاركتی است و البته بعضی استان ها خودكفا و دارای شناسنامه هستند در تولیدات موسیقایی كه جای تقدیر و تشویق هم دارند و متأسفانه برخی استان ها به دلایل واهی به سمت موسیقی نمی روند.
فصل جدیدی در فراخوان ارائه تولیدات موسیقایی
مهدوی در پاسخ به این سوال كه آیا فصل جدیدی در فراخوان ارائه تولیدات موسیقایی نسبت به دو جشنواره قبل وجود دارد؟ گفت: بنده پس از بازبینی آئین نامه، توصیه كردم دو بخش "شعر و ترانه" و" سرود" با محوریت "بیداری اسلامی" اضافه نمایند. مسئله ترانه بسیار مهم است كه متأسفانه بعد از انقلاب دچار مشكلاتی شد و موسیقی از این حیث لطماتی دید. در واقع آنچه كا ما تحت اللفظی از كلمۀ ترانه مراد می شود با معنی و مصداق حقیقی كلمۀ ترانه فاصله دارد.
وی ادامه داد: عده ای فكر می كنند وقتی می گوئیم ترانه، در ذهنشان مجموعه ای از موسیقی شعر و كلام متصور می شود. در حالی كه معنی واقعی كلمۀ ترانه صرفاً كلام موزون با وزن و بی وزن و هجاهای كوتاه و بلند نیست، بلكه مجموعه ای از كلام برای موسیقی به طور اختصاصی است. از اینرو وقتی به گذشته ها برمی گردیم می بینیم كه ترانه سراها همیشه در كنار آهنگسازان و آهنگ ـ ترانه كاران بوده اند.
ماموریت های جدید حوزه هنری
مدیرمركز موسیقی حوزه هنری خاطرنشان كرد: خوشبختانه در این دوره جشنواره این موضوع را می خواهیم مجدداً احیا كنیم ضمن این كه سفارش و جمع آوری آهنگ ـ ترانه ها با موضوعات گوناگون از مأموریتهای جدید مركز موسیقی است كه از سوی ریاست محترم سازمان تبلیغات اسلامی و رئیس محترم حوزه هنری به ما ابلاغ شده است. البته بحث بسیار مهم و جدّی سرود كه متأسفانه از پایان دوره دهه 60 به فراموشی سپرده شد كه می بایست از سوی مراكز صف (دفاتر موسیقی) در استانها آنهم مجدداً احیا شود و به عنوان یك ژانر مهم و اساسی بدان پرداخته شود كه اتفاقاً بودجه خاصی هم نمی خواهد و تأثیرات نیكویی بر مردم می گذارد البته به شرط رعایت اصول ریتم و كلام كه نمونه آن سرود استان چهار محال و بختیاری است كه در جشنواره رویش مشهد در اختتامیه از آنها استفاده كردیم.


